torsdag 29. mai 2008

Dreams come true

For to dager siden fikk jeg en mail. Det sto: Hurra du er nå optaget til forfatterskolen! Jeg kan ikke forklare hva som skjedde, men hele kroppen stivnet til og så ble jeg lett og alt svevde og jeg tenkte: "Herregud, jeg klarte det! Jeg klarte det!"

Nå leser jeg navnene på alle de 45 heldige som er plukket ut til å delta på Forfatterskolen i Brønderslev, i Danmark. I går fikk jeg vite at det var 40 fra Norge som søkte, 15 kom inn. Jeg var en av dem. Jeg var en dem. JegvarendemJegvarenavdemJegvarenavdem!!! Det er sykt. Jeg er fortsatt i sjokkfasen. I tillegg kommer det 15 fra Sverige og 15 fra Danmark. Kurset er fra 3-10 august, men jeg skal dra kveld/natt den 9 på hotellet til mamma og pappa for å rekke båten om morgenen den 10.

Jeg gleder meg og jeg gruer meg, i går pratet jeg med ei jente som også skal der, hun hadde det på samme måte. Så jeg er ikke alene. Men det er skummelt, tenk hvis jeg er skikkelig dårlig i forhold til de andre som er der.

Men det jeg gleder meg til er å se novellen min i en bok. Noe jeg skriver skal bli publisert i år. Det er sykt. Jeg kan ikke tro det. Det er bare så sykt!

Her er timeplanen hentet fra hjemmesiden deres:

Søndag: Ankomst
Vi mødes søndag mellem kl. 16 og 18 til fælles introduktion og ryste-sammen arrangement. Norske og svenske elever afhentes ved færgerne i Frederikshavn og Hirtshals i løbet af eftermiddagen.

Man-onsdag: Undervisning / inspiration
Mandag, tirsdag og onsdag er der undervisning / inspiration fra forfatterne i 6-8 timer hver dag. Der undervises i forskellige skriveteknikker, og der er indlagt små øvelser.

Ons-fredag. Skrivning af egen novelle
Fra onsdag eftermiddag går eleverne i gang med at skrive deres egen novelle under kyndig vejledning af forfatterne. Dette arbejde fortsætter torsdag og fredag. Du skal, inden du kommer, have gjort dig tanker om, hvad din novelle skal handle om.

Fredag: Afslutning af kursusdelen
Fredag aften er der festaften, hvor der læses lidt højt fra de skrevne noveller. Du får overrakt et bevis på at have deltaget i kurset m.m.

Lørdag: Træf for alle nuværende og tidligere elever med foredrag af forfattere og forlæggere.

søndag er der afrejse. Elever, der skal med færge, bliver kørt hertil.


Jeg har drømt om å utgi noe siden jeg var 11. Og nå skal det skje. For noen er sikkert ikke dette en big deal i det hele tatt, men for meg betyr det så mye at jeg ble valgt ut. Og jeg rekker akkurat siste kvelden av Sildajazzen, alt er ganske bra nå.

10 kommentarer:

Valkyrje sa...

Eg forstår deg kjempegodt! Me er jo ganske like når det kjem til skriving og kva det tyder for oss. :) Eg er så stolt av deg, Siri! :D

(Psst: Etter å ha lese arbeidsplanen fekk eg lyst til å dra sjølv. :P)

Anonym sa...

Gratulerar! ^^

Siri sa...

takk begge to :)

Birte: sko ønska du va me, eg e litt nervøs :/ Men d e lenge t ennå, så eg gidde kje bekymra meg.

Valkyrje sa...

Bra, ta det som det kjem! :)

Kristin sa...

å , wow siri ! Gratulera :D !

Hilðe sa...

Åå, det hørres så gøy ut! Hadde du nevnt det før, så hadde eg søkt eg o :P Du e megasuperduperflink! :D

Aida sa...

åh, så gøy :D gratulerer så mye!

Angela sa...

Gratz! Håpe på ein bursdagsmelding sjøl om du e vekke då! .. :P

Siri sa...

Takk alle sammen <3

Angela: Håpe å få ein av deg o ;)

Anonym sa...

Hurra for Siri! :D Skal kjøpe boka, jeg. :))))