lørdag 17. mai 2008

Deep down

Det er 17 mai, vifting med flagg, stresse med å ta på bunaden, føle seg 20 kg feitere, men allikevel elske den fordi mormoren min har brodert alt selv og mamma har sydde den. Kjøring til byen mens pappa klager og er sinna. Knugge det norske flagget i håndflaten. Møte venner. Smile og klemme. Gå i tog, stikke av i talen for å kjøre til mormor og morfar der familien er samlet for å spise suppe og smile. Være sammen. Bety noe.

Men hva faen. Jeg er i Danmark på Norges nasjonaldag...

Jeg sov ikke lenge. Det viste seg i dag morges at mamma har latt nøklene stå i døren i natt, utenfor. Akkurat som jeg ikke var skeptisk nok til å sove nederst med ytterdøren. Jeg hater det. Hjemme sover jeg alene oppe. Det er trygt der. I hjørnet. Her er det ikke litt trygt en gang. Jeg er jævlig paranoid. I natt "hørte jeg noen som pustet". Herregud. I dag er det helt sykt, men i natt... Det var forferdelig.
Jeg sto opp og dusjet og fikset meg, det var deilig å se pen ut, til forskjell fra i går. Vi spiste en god frokost før vi kjørte rundt og lette etter det byrået eller hvordan det skrives, vi leier hus fra. Til slutt ble pappa så sur at mamma ringte. Det viste seg å være rett over gata. (omg...) Så kjørte vi til Aalborg (<3), men der var det stengt av snarveien så vi måtte helt tilbake. Jeg trodde pappa skulle gå amok.

Jeg hater å kjøre på motorveien. Det er akkurat som pappa har en sykdom... "Må kjøre forbi de foran oss", glem det med motorveien, jeg mener alltid. Alltid når vi er på ferie. Jeg får panikk, hjertet mitt ligger i halsen og jeg får ikke puste. Jeg har musikken høyt og får vondt i ørene. Lukker øynene og tenker at jeg skal dø. Men det har ikke skjedd. Enda.

Vi kom oss til Bilka (stooort kjøpesenter). Jeg brukte 765 kr. 500 av dem var på 2 gensere og en tskjorte. Resten var på scrappeting fra Panduro. Så kjørte vi innom stoff og stil, men de stengte da. Men mamma lovet at hun skal sy et tyllskjørt til meg, eller ballerinaskjørt som jeg kaller det.

I morgen skal vi til Blokhus, jeg gleder meg. Jeg elsker den byen. Nå er vi i nabobyen, Løkken. Den er også helt grei. Bedre enn de fleste andre. Koselig. Lite mas osv. I kveld skal vi på Action house tror vi. Jeg vil helst være i fred. Men det er lite aktuelt.

God 17 mai alle sammen. Håper dere koste dere på fest i går (regner med noen var) og til alle som skal til Al, Val og Oda i kveld, JEG SAVNER DERE. Og jeg skulle ønske jeg var der...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerar med dagen. :)

Valkyrje sa...

Awh, håpar du får ein fin ferie og fortell faren din at han må skjerpe seg!

Det var kjekt hjå Fie, Val og Weird Al. :)

Siri sa...

takk loke :)

han hørre kje på meg :P

Angela sa...

Va kje sjå Fie and gjengen, jobba då. Traff de ittepå da.. :P 16. mai derimot tok kakå! :D
Nasjonaldagen va kje så spanande at det jor noge.. :)