fredag 25. juli 2008

If I was beautiful like you

Jeg er i Danmark. Reiste forrige fredag. På fredagkveld sov vi på hotell og der het det ene rommet Lyngblomst. Det var dødskult! På lørdag flyttet vi inn i huset jeg befinner meg i nå. De andre er på pub. Jeg var ikke i humør. Håper de blir lenge sånn at jeg kan snakke med kjæresten min når han kommer hjem. På søndagen gikk vi rundt i byen vi bor i, Blåvand. Og på mandag ble jeg 18, jeg ble vekket av mamma som sa gratulerer med dagen og at det var påtide med frokost. Der fikk jeg vite at det var 10 000 kr på kontoen min nå. Jeg var i sjokktilstand en stund.

Etter frokosten fikk Andy meg til å legge meg i senga og lukke øynene, jeg var veldig skeptisk. Han oversvømte meg med ballonger. Det var moro. Så dusjet jeg og fikset meg, de andre måtte vente 45 min på at jeg skulle bli ferdig. Så kjørte vi til Esbjerg. Etter mange timer skulle vi hjem. Jeg og Tina var på en butikk og prøvde klær og skulle gå tilbake til bilen. Jeg og mamma misforsto hverandre. Jeg og Tina gikk til bilen mens de andre ventet på oss. Så vi ventet på den 30 min. Det var kjedelig, og litt skummelt. På ettermiddagen grillet vi og jeg fikk litt flere gaver. Så sprettet eg champagne og det var tøft.

Dagen etter grodde vi blåvand igjen. Og i går var vi Varde der jeg fant kule t-skjorter til kjæresten min, men det var bare xlarge igjen. Så jeg var litt skuffa. I dag tok jeg mitt første bad i sjøen. Det var kaldt.

Du vet du er på ferie når du sitter i baksetet med bestevenninnen dine og synger spice girls mens broren din rister på hodet, du vet du er på ferie når gamle griser glor etter deg på stranda, du vet du er på ferie når du er ute på pub og faren din spanderer drink etter drink, du vet du er på ferie når du kan sove til 12.00 om morgenen og foreldrene dine sover like lenge. Du vet du er på ferie når du kan ligge i senga og lese nesten 200 sider på en dag. Jeg har lest Linas kveldsbok.

Og jeg har tenkt. Jeg har tenkt at jeg har sammenlignet meg altfor mye med Birte disse to årene. Ikke misforstå folkens, jeg beundrer Birtes forfatterskills, hun er et unikt talent jeg er stolt over å kjenne, men jeg forstår nå at jeg aldri kan få dem. Jeg har min egen greie. Jeg leser bøker og ser filmer og tenker: Skulle ønske jeg kunne være litt mer voksen som Birte og vokse fra disse ungdomsbøkene. Men hallo, kjære Siri: Det er jo det jeg vil skrive. Jeg har ikke planer om å skrive for voksne mennesker. Jeg vil skrive til ungdommer, jeg vil svare på spørsmål og kunne bruke ungdomsslang og skrive som jeg snakker. Jeg har mine egne skills, ikke sant? Tok litt tid å finne utav det, men nå skal jeg snart sette det ut i livet, jeg skal snart få noe publisert. Det er sykt.

Uansett her er noe av det sykeste og kuleste jeg har lest på lenge:
"Sånn blir det. Dannes finger holder på. Jeg bøyer meg bakover i en ekstremt unaturlig bue, kaster på hodet og roper litt. Dette må ha kommet som et sjokk på Danne. Fra liksom å ha ligget og tutet, stiv som en gammel fryst blokk med torsk, til å gå i bue. Det kan være det samme. Buen ga resultat. Danne ble utrolig fornøyd. Virkelig kjempeglad.
D: Gikk det for deg?
J: Mmm.
D: Den tigerinna! Du er jo det! Det dyret... det trodde jeg ikke om deg! At du bare kan slippe deg løs sånn. Det var supersexy.
J: Takk...
Takk! Takk for hva? Jeg takker, akkurat som når skuespillerne bukker når de får applaus etter en vellykket forestilling. Ja, tusen takk, Danne, for din rett og slett dritdårlige fingeroppvisning. Den var så dritdårlig at jeg feiket orgasme for å slippe. Takk!"
- Linas kveldsbok av Emma Hamberg

Sånn. Sånn vil jeg skrive. Tenk. Jeg tror jeg skrev noe lignene for 1-2 år tilbake. Men det er jo slettet.

Nå skal Christoffer være hjemme om 5 min! Weee!

Og btw. En dritekkel edderkopp er her et sted. Jeg aner ikke hvor. Jeg er litt freaket ut.

7 kommentarer:

Hilðe sa...

HAha, fant du edderkoppen? xD Bra du fant ut av det med skrivingo, alle kan kje ver like, vett du!:) Stå på! :D

Valkyrje sa...

Så kjekt innlegg å lese! Eg vert så glad når du har det bra, kjære venen. :)

Siri sa...

Hilde: naj! an e her ennå ein plass. kanskje eg har spist an :S

Birte: <3 I love you

Valkyrje sa...

I love you too. <3

Det er ein herleg song du har som tittel, btw. :D

Hilðe sa...

HAha, åte an?:p

Siri sa...

Birte: kim synge an? for på min står det at d e bif naked, men d hørres ikkje heilt sånn ut. så d har eg lurt på, nemlig.

hilde: ja mens eg sov :S

Valkyrje sa...

Eg har han med Garbage, i alle fall. :)