fredag 19. januar 2007

...

Altså... Etter timen hos Bjørg (dama jeg var hos) har jeg ikke akkurat blitt lykkeligere. Brukte 1500 kr på medisiner i dag. Timen kostet 400... Vet i hvert fall hva som er galt med meg. Kroppen har klart å holde bakteriene i sjakk i nesten et år nå, men så klarte den det ikke mer. Akkurat nå har jeg inntoleranse for det meste som finnes av mat.

Jeg kan ikke ha; melk, egg, kylling, appelsin, mandarin, sitron, svinekjøtt, gulrot... det var mer også. Jeg bare husker ikke alt. Noe jeg husker er pipene fra maskinen da hun la på matvare etter matvare. Jeg orket ikke si noe en gang. Jeg mener... først virket det ikke så galt. Tenkte bare at jeg ikke drikker melk allikevel, legen sa jeg ikke burde når jeg var der i september. Har aldri likt det heller. Etter jeg spyttet tranen min i det da jeg var liten og mamma tvang meg til å drikke opp sånn at jeg skulle lære en lekse.

Men melk... det er i alt det. Nesten. Sjokolade for eksempel. Is. Til og med chips! Ikke mer pizza eller ostesmørbrød. Helgene blir temmelig kjipe. Jeg hadde som mål og ikke spise så mye dritt. Nå kan jeg ikke spise det på mange månder uansett. Kanskje år. Kanskje aldri.

I går ville jeg vært overlykkelig hvis jeg slapp å spise. Jeg blir bare dårlig av det. Fordi jeg ikke tåler det. Grunnen til at jeg ikke er kvalm når jeg får sovet er fordi det er lenge siden jeg har spist maten jeg ikke skal ha.

Jeg og pappa hadde med lista i butikken. Prøvde å finne noe pålegg jeg kunne spise. Jeg ville ha en skive siden jeg var så dårlig når vi skulle spise middag. Ikke at jeg kunne spise det samme som dem. Det er sitron i pastasaus nemlig. Eller hva det var. Jeg husker ikke noe. Er for sliten og lei. Det er som om dette ikke skjer. Etter å ha lest på alle de normale tingene jeg pleier å spise fant jeg ut at jeg kan spise syltetøy, sjokade (liker ikke det en gang tror jeg, nugatti er bedre, men det er det melk i) og roastbiff. Og sånne spesialprodukter for melk da. Kjøpte en ostesak. Kostet 34 eller 36 kr for sånn ca 6 sneier. Tror ikke jeg liker dem en gang.

Akkurat som om noen gidder å lese alt dette. Jeg vet ikke hvorfor jeg skrev det en gang. Er vel bare frustrert. Jeg som hadde tenkt å lage noe fra Birtes Kaptein Sabeltann kokebøker i helga. Haha.

2 kommentarer:

Hilðe sa...

Eg gidda å lesa det!
Og heila greiene e bare trist:/
Håpa at det går bra!

Valkyrje sa...

Eg las heile! Stakkars Sirien min. :( Kanskje du kan lage ei av tinga i kokebøkene med erstatningsmiddel i staden for når det skal vere mjølk og slikt?
Håpar det ordnar seg fort. :)